O projektu
Cilj je projekta odrediti obilježja hrvatskoga udžbeničkoga diskursa namijenjenoga razvoju rane disciplinarne pismenosti (1.–6. razred osnovne škole). Opća i disciplinarne pismenosti temelji su ključnih kompetencija za cjeloživotono učenje, no rezultati PISA istraživanja pokazuju da 20%-30% hrvatskih učenika nije postiglo čak ni osnovnu razinu disciplinarne pismenosti. U projektu se polazi od pretpostavke da je ovladavanje jezikom određene discipline nužno za razvoj disciplinarne pismenosti budući da je znanje nerazdvojivo od jezika kojim se ono oblikuje i prenosi. U tom smislu udžbenik ima dvostruku ključnu ulogu: on je izvor znanja i jezičnoga unosa nužnoga za razvoj disciplinarne pismenosti. Unatoč važnosti, jezik hrvatskih disciplinarnih udžbenika još uvijek je neistražena tema. U svrhu ostvarivanja cilja projekta prikupit će se korpus udžbeničkog diskursa koji obuhvaća 60 udžbenika od 1. do 6. razreda iz triju predmeta (Priroda i društvo/Priroda, Matematika i Povijest), kao temelja za razvoj ostalih disciplinarnih pismenosti.
Udžbenički se diskurs promatra kao višeslojan i dinamičan entitet koji čini jezična i nejezična (vizualna) sastavnica. Stoga će se primijeniti mješovita metoda istraživanja objedinjavajući analizu diskursa i postupke korpusne lingvistike. S obzirom na disciplinu i dob učenika (razred) odredit će se:
- morfološka, sintaktička i leksička obilježja udžbeničkoga diskursa;
- jezične strukture kojima se u hrvatskome iskazuju temeljni koncepti, kategorije i funkcije pojedine discipline;
- načini uspostavljanja unutarnje strukture teksta te odnosa između autora i primatelja (metadiskurs).
Uz nove jezikoslovne spoznaje, rezultati projekta (jezgreni rječnik, model glosara temeljnih koncepata i jezičnih funkcija, publikacija koja uključuje smjernice za učitelje i autore udžbenika) imat će široku primjenu i snažan učinak na obrazovni sustav.