O projektu

Cilj je projekta odrediti obilježja hrvatskoga udžbeničkoga diskursa namijenjenoga razvoju rane disciplinarne pismenosti (1.–6. razred osnovne škole). Opća i disciplinarne pismenosti temelji su ključnih kompetencija za cjeloživotono učenje, no rezultati PISA istraživanja pokazuju da 20%-30% hrvatskih učenika nije postiglo čak ni osnovnu razinu disciplinarne pismenosti. U projektu se polazi od pretpostavke da je ovladavanje jezikom određene discipline nužno za razvoj disciplinarne pismenosti budući da je znanje nerazdvojivo od jezika kojim se ono oblikuje i prenosi. U tom smislu udžbenik ima dvostruku ključnu ulogu: on je izvor znanja i jezičnoga unosa nužnoga za razvoj disciplinarne pismenosti. Unatoč važnosti, jezik hrvatskih disciplinarnih udžbenika još uvijek je neistražena tema. U svrhu ostvarivanja cilja projekta prikupit će se korpus udžbeničkog diskursa koji obuhvaća 60 udžbenika od 1. do 6. razreda iz triju predmeta (Priroda i društvo/Priroda, Matematika i Povijest), kao temelja za razvoj ostalih disciplinarnih pismenosti.

Udžbenički se diskurs promatra kao višeslojan i dinamičan entitet koji čini jezična i nejezična (vizualna) sastavnica. Stoga će se primijeniti mješovita metoda istraživanja objedinjavajući analizu diskursa i postupke korpusne lingvistike. S obzirom na disciplinu i dob učenika (razred) odredit će se:

  1. morfološka, sintaktička i leksička obilježja udžbeničkoga diskursa;
  2. jezične strukture kojima se u hrvatskome iskazuju temeljni koncepti, kategorije i funkcije pojedine discipline;
  3. načini uspostavljanja unutarnje strukture teksta te odnosa između autora i primatelja (metadiskurs).

Uz nove jezikoslovne spoznaje, rezultati projekta (jezgreni rječnik, model glosara temeljnih koncepata i jezičnih funkcija, publikacija koja uključuje smjernice za učitelje i autore udžbenika) imat će široku primjenu i snažan učinak na obrazovni sustav.

Ukratko

Naziv projekta: Rana disciplinarna pismenost na hrvatskome: obilježja udžbeničkoga diskursa
Akronim: RAPID
Voditeljica: Lidija Cvikić
Suradnici: Katarina Aladrović Slovaček, Emina Berbić Kolar, Rona Bušljeta Kardum, Marko Ćaleta, Gordana Dobravac, Dubravka Glasnović Gracin, Višnja Pavičić Takač, Diana Stolac, Katarina Širanović, Ivana Trtanj, Tamara Turza-Bogdan, Perica Vujić, Tanja Maltar Okun
Trajanje: 10. 12. 2024 – 9. 12. 2027
Status: U tijeku
Vrijednost: €117.621,00
Znanstveno područje i polje: Humanističke znanosti / Filologija
Ustanova: Sveučilište u Zagrebu, Učiteljski fakultet
Ključne riječi: udžbenički diskurs, hrvatski jezik, disciplinarna pismenost, korpusna analiza, analiza diskursa, ovladavanje materinskim jezikom